অথর্ব্বেদ ১৮/৩/১ - ধর্ম্মতত্ত্ব

ধর্ম্মতত্ত্ব

ধর্ম বিষয়ে জ্ঞান, ধর্ম গ্রন্থ কি , হিন্দু মুসলমান সম্প্রদায়, ইসলাম খ্রীষ্ট মত বিষয়ে তত্ত্ব ও সনাতন ধর্ম নিয়ে আলোচনা

धर्म मानव मात्र का एक है, मानवों के धर्म अलग अलग नहीं होते-Theology

সাম্প্রতিক প্রবন্ধ

Post Top Ad

স্বাগতম

14 April, 2024

অথর্ব্বেদ ১৮/৩/১

 বিষয়-নিয়োগ বিধানের উপদেশ-

ঋষি-য়ম,মন্ত্রোক্তদেবতা-ত্রিষ্টুপ্ছন্দঃ-অথর্বাসূক্তম্- পিতৃমেধ সূক্ত।।

ইয়ম্ নারীপতিলোকম্ বৃণানা নি পদ্যত উপ ত্বা মর্ত্য প্রেতম্।
ধর্মপুরাণমনুপালয়ন্তী তস্যৈ প্রজাম্ দ্রবীণম্ চেহ ধেহি।।

পদ০-ইয়ম্। নারী। পতিऽলোকম্। বৃণানা। নি। পদ্যতে। ইপ। ত্বা। মর্ত্য। প্রऽহতম্। ধর্মম্। পুরাণম্। অনুऽপালয়ন্তী। তস্যৈ। প্রऽজাম্। দ্রবিণম্। চ। ইহ। ধেহি।

অথর্ব্বেদ ১৮/৩/১

পদার্থ-( মর্ত্য) হে মনুষ্য! (ইয়ম্) এই ( নারী) নারী ( পতিলোকম্) পতির সংসার [ গৃহাশ্রমের সুখকে] ( বৃণানা) কামনা করে এবং ( পুরাণাম্) পুরানো [ সনাতন ] ( ধর্মম্) ধর্মকে ( অনুপায়ন্তী) নিরন্তর পালন করে ( প্রতম্) মৃত [ পতির ] ( উপ) স্তুতি করে ( ত্বা) তোমাকে ( নিপদ্যতে) প্রাপ্ত হয়ে,(;তস্যৈ) সেই [ স্ত্রীর ] ( প্রজাম্) সন্তান ( চ) এবং ( দ্রবিণম্) বল এখানে ( ধেহি) প্রাপ্ত করবে।।

ভাবার্থ-যদি বিধবা স্ত্রী মৃতপতির গুণগান করে সন্তান উৎপন্ন করতে চায়,ওই মৃতের স্ত্রী পুরুষকে বিধি অনুযায়ী নিয়োগ করে নিজ কুলের বৃদ্ধির জন্য সন্তান উৎপন্ন করা। একই প্রকার মৃতের স্ত্রী পুরুষ নিজ কুলকে বৃদ্ধির জন্য সন্তান উৎপন্ন করতে বিধবা স্ত্রী দ্বারা বিধিবত্ নিয়োগ করা। এই মন্ত্র মহর্ষিদয়ানন্দকৃত ঋগ্বেদাদিভাষ্যভূমিকা নিয়োগবিষয়ে ব্যাখ্যাত্ আছে।

টিপ্পণী-
১,( ইয়ম্) দৃশ্যমানা বিধবা ( নারী) ঋতোऽঞ্। পা০ ৪/৪/৪৯। নরাচ্চেতে চক্রব্যম্। ইতি তত্রৈব বার্ত্তিক চ। নৃ, নর,অঞ্। শার্ঙ্গরবাদ্যঞোঙীন্। পা০ ৪/১/৭৩। ইতি ঙীন্। নুননরস্য বা ধর্মাচারোऽস্যাম্ সা। স্ত্রী ( পতিলোকম্) পতিগৃহম্। গ্রহাশ্রমসুখম্ ( বৃণানা) বাচ্ছন্তী ( নিপদ্যতে) প্রাপ্রোতি ( উপ) প্রজায়াম্। উপগচ্ছন্তী। স্তুবানা ( ত্বা) ত্বাম্ মৃতস্ত্রীতম্ (;মর্ত্য) হে মনুষ্য (;প্রেতম্) প্র+ইণ্ গতৌ-ক্ত। মৃতম্ পতিম্ ( ধর্মম্) ধারণীয় নিয়মম্ ( পুরাণম্) পুরানঅগ্র নিয়তে। পীঙ্-ড। সনাতনম্ ( অনুপায়ন্তী) নিরন্তরম্ রক্ষন্তী ( তস্যৈ) বিধবাযৈ ( প্রজাম্) সন্তানম্ ( দ্রবিণম্) বলম্-নিঘ০ ২/৯ (:চ) ( ইহ) গ্রহাশ্রমে ( ধেহি) ধারয়।। ( ভাষ্য-পণ্ডিত ক্ষেমকরণদাস ত্রিবেদী)

No comments:

Post a Comment

ধন্যবাদ

বৈশিষ্ট্যযুক্ত পোস্ট

ঋগ্বেদ ৮/১/৬

  ।৷ ঋষিঃ মেধাতিথির্মেধ্যাতিথিশ্চ ॥ দেবতাঃ ইন্দ্ৰঃ ॥ ছন্দঃ বৃহতী ॥ স্বরঃ মধ্যমঃ ।। বস্যাঁ ইন্দ্রাসি মে পিতুরুত ভ্রাতুরভুজতঃ। মাতা চ মে ছদয়থ...

Post Top Ad

ধন্যবাদ